שאלה בהלכה
אישה שרצתה לבדוק את החמין, האם הוא התבשל כל צרכו ופתחה את הסיר וראתה שטרם התבשל כל צרכו, אסור לה בהחלט לסגור חזרה את הסיר, משום שבכך ממהרת את בישולו ויש בזה חילול שבת משום בישול, וכן הוא הדין לגבי השמיכה שאין להחזירה לחמין אם לא התבשל החמין כל צרכו (וכל שכן שאסור להוסיף מים או לערבב את החמין). אמנם אישה שטעתה ועשתה כן, אע"פ שהמבשל בשבת בשוגג נאסר התבשיל עד למוצאי שבת, ולכאורה אף פה צריך התבשיל להיאסר, מכל מקום להלכה, אם קודם שהחזירה את המכסה התבשיל התבשל עד שהיה ראוי להיאכל ע"י הדחק (בלשון התלמוד: בן דורסאי), התבשיל מותר. וראה בהערה (סע' זה הוא ע"פ דברי השו"ע בסי' שיח' סע"ד', שם הביא מחלוקת בראשונים, האם שייך בישול בתבשיל שהתבשל כמאכל בן דורסאי, שלדעת הרא"ש ועוד אין בזה משום בישול, ולדעת הרמב"ם, הטור ועוד, יש בזה משום בישול. ופסק השו"ע לאסור. ומש"כ שבדיע' מותר התבשיל, הטעם, משום דהוי מחלוקת הפוסקים וקיימא לן שבכל מחלוקת הפוסקים בדיע' מותר, וכמ"ש המ"ב סק"ב' וסק"כז', כ"פ בחזו"ע ח"ד. ומש"כ לגבי השמיכה ראה שו"ע רנג' סע"ד').
Website Development by AIO Sites